Resepi Pancake Gebu dan Lembut

Hi semua.. Petang-petang duduk kat rumah bersama seluruh anggota keluarga bercengkerama sambil bergurau senda, lagi best bila ada pemakanan yang dikunyah kan. Makan apa agaknya ya?

Tentulah bukan makanan yang berat-berat sangat, kerana siang tadi lepas makan nasi. Boleh sambil minum teh, ais lemon atau kopi untuk suami.

Apa kata kita buat pancake untuk petang ni pula. Kanak-kanak pastilah suka sebab dia gunakan bahan dari susu dan esen vanila yang sememangnya digemari oleh kanak-kanak.

Boleh letak susu segar untuk supaya lagi lemak rasanya. Kalau pun tak ada susu segar, guna susu cair pun boleh. Taklah menjejaskan rasa pancake tu sangat, tetap lazat.

Untuk sediakan pancake gebu ni, Anda bolehlah babitkan kanak-kanak, menambah keakraban ahli keluarga. Sebab pancake gebu gebas ni amatlah mudah nak buat dan bahannya pun senang nak sedia.

Jom kita mula buat pancake yang sedap dan gebu.

Masa memasak: 15 minit

Jumlah hidangan: 5 orang

Bahan-bahan

  • 1 biji telur
  • 2 sdb butter, dicairkan
  • 2 sdb gula halus / kastor
  • 3/4 cawan + 2 sdb susu kotak Full-cream *(Maksudnya sukat 3/4 cawan dulu. Lepas tu tambah lagi 2 sudu besar)
  • 1 sdt esen vanila
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 sdt baking powder
  • Secubit garam
  • Minyak/butter untuk sapu pada kuali leper bila tak pakai non-stick pan.

Cara-cara

  • Pecahkan telur dan masuk dalam satu bekas.
  • Satukan bahan-bahan basah iaitu susu, butter yang telah dicairkan, dan esen vanila ke dalam bekas telur tadi kacau sehingga sebati dan ketepikan.
  • Satukan pula bahan-bahan kering dalam satu bekas iaitu tepung, baking powder, garam dan gula. Gaul rata sehingga sebati.
  • Tuangkan perlahan bahan-bahan basah ke dalam bekas bahan-bahan kering tadi.
  • Kemudian gaul setakat rata saja, Jangan overmix. Ketulan-ketulan tepung tu mengapa.
  • Rehatkan adunan yang dikacau tadi selama 15 minit.
  • Panaskan non-stick pan kecil, guna api paling perlahan.
  • Sendukkan adunan ke atas non-stick pan yang telah panas. Bila buih dah mula pecah, terbalikkan pancake.
  • Tunggu sehingga masak keperangan dan pancake boleh diangkat dan hidangkan.

Haa…satu rumah pun wangi bila masak pancake. Ingat-ingat macam lalu depan kedai waffle pula kan.

Bila pancake tadi nak sapu lagi dengan Nutella atau peanut butter boleh jugak. Terpulanglah selera masing-masing. Jangan lupa intai resepi-resepi lazat lainnya ye.

Komen dan Ulasan